top of page

איך לגדל ילדים יצירתיים?

עודכן: 30 במרץ 2023


איך לגדל ילדים יצירתיים

כולנו נולדים יצירתיים.

ככל שאנחנו מתבגרים רובנו מתרחקים מאותה יצירתיות שכל כך טבעית לנו.


אנחנו כבר יודעים, שהיצירתיות חשובה ומשפיעה לחיוב על החיים שלנו,

על הקריירה,

על האופן שבו אנחנו מנהלים את מערכות היחסים,

על מציאת פתרונות בקלות,

על תחושת הצלחה והגשמה ועוד...


ככל שנפתח את המיומנות הזאת בגילאים הצעירים אצל הילדים שלנו ונשמור עליה גם בתהליך ההתבגרות שלהם, כך הם יגדלו להיות בטוחים ביצירתיות שבהם והיא בתורה - תתבטא בשלל רעיונות, המצאות, מיזמים וכדומה.


הנה מספר רעיונות שיעזרו לכם לגדל את הילדים להיות יצירתיים -


1. מותר לצאת מהקווים – נכון שבגן הילדים מתבקשים למלא את הצורה מבלי לצאת מהקו על מנת לחזק מיומנות מסוימת. בבית לעומת זאת, נאפשר לילדים לצבוע את הציורים איך שהם רוצים. נאפשר להם לצאת מהקווים. תתפלאו כמה יצירתיות יוצאת ברגע שרק מאפשרים לה לצאת ללא כל הכללים וההתערבות שלנו.


2. במקום לומר לילד כשסיים את הציור איזה מהמם, מדהים, מושלם וכדומה – נדובב אותו לספר לנו מה הוא צייר, נדבר איתו על הצבעוניות שהוא בחר ולמה הוא בחר את הצבעים האלו דווקא וכדומה. נביע התעניינות אמיתית במה שהוא יצר. זה ידרבן אותו להמשיך וליצור ולשתף אותנו.


3. ניצור בבית קיר יצירות שבו נתלה או נציג על מדף את עבודות של הילדים. כן נכון לא כל העבודות מדהימות ואת חלקן אנחנו לא מבינים אבל תצוגת העבודות עוזרת לחזק את הביטחון העצמי של הילד בעצמו וביצירתיות שלו. היא גם מראה לו שאנחנו מעריכים את ההשקעה שלו.


4. חשיפה לחומרים – נאפשר לילדים ליצור מתוך מגוון חומרים (לדוגמא: חול צבעוני, פונפונים, פקקים של שתיה ופלסטלינה) נניח לפניהם את החומרים על השולחן ונאפשר להם ליצור מהדמיון שלהם וללא השפעה שלנו. חשוב לאפשר להם להמציא ולהתנסות. אם הם צריכים עזרה אז כמובן שנעזור.


5. מפעם לפעם נאפשר לילד חובב היצירה להתנסות בסדנאות יצירה, שאינן בהכרח בהישג ידו גם מבחינת חומרי הגלם וגם מבחינת הביצוע. דוגמאות לסדנאות יצירה לילדים - סדנאות נגרות, סדנאות טקסטיל כמו עיצוב תיקים, סדנאות עיצוב נייר, סדנאות אפייה, סדנאות ליצירת תיאטרון בובות (שהוא עולם עשיר של דמיון, ביטוי ויצירה בפני עצמו) ועוד...


6. משחקים מאוד מפתחים את הדמיון ודמיון הוא חלק מאוד משמעותי ביצירתיות שלנו.

מומלץ לאפשר משחקים אשר מפתחים את הדמיון כמו משחקי החיקוי (משפחה, גן ילדים, ארמון, נסיכים ואבירות וכדומה). הכינו בחדר הילדים קופסא או מגרה בארון ובה שלל תחפושות ואביזרים והילדים כבר יצללו..


7. נאפשר לילד לנסות להמציא משחק מקורי משלו. כמובן שאפשר ומומלץ לעזור לו בתכנון, בביצוע ואחר כך גם לשחק איתו את המשחק. ועם הילדים היותר גדולים גדולים - ניתן לתכנן חדר בריחה עם משימות וחידות, או לתת להם לתכנן תשבץ או תפזורת ו/או להכין לנו קהוט בנושא שמעניין אותנו או אותו.


8. נאפשר לילדים להשתעמם – אולי שמתם לב שילדים שאומרים "משעמם לי", לאט לאט מתחילים "לנזול" אל הרצפה ובשלב הבא כבר צוללים אל הדמיון. זה מעולה!! ברגעי השעמום הדמיון מתחיל לעבוד ואיתו גם היצירתיות.


9. השראה – השראה נמצאת בכל מקום, צריך רק לצאת מהמסך ולהתבונן 😊


שתהיה לכם ולילדכם יצירתיות מהנה!

194 צפיות
bottom of page