top of page

יצירתיות

עודכן: 17 במאי 2023

לקראת חג הפסח והאביב המתקרב, הנה שאלה רלוונטית מתמיד: מתי לאחרונה יצאת לחופשה? אחרי הכל, עברנו שנה שבה האפשרות להתרחק מהבית ולשכוח מהכל היתה מצומצמת מתמיד. אז הנה אותה שאלה, בשינוי קל: מתי לאחרונה לקחת חופש?

לימור כרמי - סדנאות יצירה

אנחנו מבלים את רוב חיינו במסגרות שמגדירות כללים פחות או יותר ברורים- מה אסור, מה מותר, מה מצופה, מה יאכזב. חלקים ניכרים מחיי היום-יום מתנהלים באופן הזה: להגיע בזמן. לסיים מטלה. לענות למייל. ללמוד למבחן. בין אם זה בבית הספר או במקום העבודה, רובנו רגילים להימדד על פי קנה מידה אובייקטיבי כלשהו, חיצוני לנו; לשחק לפי הכללים של מישהו אחר. ההתנהלות הזו כנראה הכרחית, ויש בה סיפוק ותחושת הישג, אבל היא גם מעייפת ושואבת כוחות, ואחת לתקופה כולנו מרגישות כמה אנחנו זקוקות לו- לחופש.


חשבי על ילד קטן ששקוע במשחק. בונה טירה מלגו בריכוז אינסופי, מוסיף צריחים ועצים עשויים קרטון, צמר, חרוזים- מה שיש בסביבה, מתפעל מהיצירה שלו בלי לתהות איך היא נראית בעיניים אובייקטיביות ואחר כך מפרק- כי מה שחשוב זה המשחק עצמו. הילד הזה, באותה שעה, מצוי בחופש במלוא מובן המילה- הוא חופשי לחשוב, לדמיין, להרגיש, לפנטז, ליצור עולם משלו. במובן הזה החופש מצוי באקט של יצירה, והוא אינו תלוי בתוצר, בכישרון או ביכולת- הוא קיים בתהליך היצירה עצמו.


המילה 'יצירה' מעלה על הדעת שיעורי מלאכה בבית הספר, דפי ציור או חרוזים. אבל המילה 'יצירה' היא גם פועל, וככזו היא קשורה לאין סוף תחומי עניין. יש מי שהיצירתיות שלה מתבטאת בציור, ברקמה או בכתיבה; מישהי אחרת הופכת יצירתית כשהיא אופה או משפצת רהיטים, ושלישית פוגשת את החלקים היצירתיים שלה כשהיא מתלבשת בבוקר או משוחחת עם חברה. יצירתיות היא היכולת להשתחרר מהמגבלות והכללים הידועים, להשהות את השיפוט והביקורתיות שאנחנו כל כך מורגלות בהן, ולאפשר לעצמנו משהו אחר. השינוי התודעתי הזה דורש לפעמים מעט אימון ותרגול- הרי קשה להשתחרר מהרגלים ישנים- אבל הוא תמיד תמיד שווה את המאמץ, כי הוא מהווה פתח לעולם שאין בו נכון ולא נכון, מותר ואסור, הצלחה וכישלון, עולם שבו עצם הניסיון הוא הוא ההצלחה.


אז החדשות הטובות הן שחופש, להבדיל מחופשה, יכול להתאפשר במקום שבו את נמצאת, בתוך הזרם השוטף של החיים, וכל מה שדרוש הוא מעט זמן, רצון להתנסות וקצת אומץ. אומץ- כי קצת כמו בחלום, קשה לדמיין לאן נגיע אם נרפה את החשיבה הרציונלית ונתמסר למרחב החדש הזה. זהו חופש להפתיע את עצמך- לגלות שיצא ממך משהו חדש, מסקרן, שאי אפשר היה לדמיין אותו קודם לכן. ללמוד משהו על הטעם שלך, על הדמיון, על ההעדפות, על מצב הרוח- לגלות את עצמך. יצירתיות היא אקט של חופש ושל צמיחה, והיא חיונית עבורנו בדיוק כפי שזמן למשחק חיוני עבור ילדים. יש דברים שיתגלו לנו אך ורק דרכה.


58 צפיות
bottom of page